Upprättelse till oss nogranna! ;)

Idag blev jag glad, efter att ha vart irriterad i två dagar. xD Det är nämligen så att de har börjat med ett nytt system på jobbet; att man ska rensa 6 högar med journaler (varje hög är typ 2 dm tjock) under arbetsdagen. De tyckte nämligen vi var för sega innan. xD Och so far, so good. Alla rensar 6 st. De som hinner mer rensar mer.

Men de kom även med en slags belöningsgrej, att om man rensar 8 st högar istället för 6 så får man en kvarts extra rast att ta ut när man vill under dagen/morgondagen. Och det var inte alls so far so good, enligt mig. Dels för att jag inte är så snabbt på att rensa, utan jag satsar på kvailtét framför kvantitet. ;) Jag är väldigt noggrann av mig. Vilket betyder att jag sliter lika hårt som de andra, bara inte lika snabbt men istället mycket mer nogrannt och färre slarvfel.

Hade belöningsgrejen följts skulle jag alltså inte ha fått den där rasten, eftersom att jag inte hinner göra 8 högar. Jag hinner göra typ 6 högar, men jag gör dem nogrannt och fint. ;) Och utan att stressa ihjäl mig. Jag tycker nämligen inte att det är värt att stressa ihjäl sig på grund av en kvarts rast. Jag menar, då behöver man ju den kvarten för att vila upp energin man lagt på att stressa i de resterande 6 ½ timmarna (nu har jag räknat bort de ordinarie rasterna) som man jobbar. Och det känns ju liksom onödigt! xD

Men om man bortser från mitt fall, och att jag inte hade fått rast vilket hade sårat mig, så är det även en principsak. För om man tänker till beteenden och egenskaper så behövs ju alla. En del är snabba, andra nogranna, andra sociala (pratar istället för att jobba xD), osv. Och alla behövs! Alla egenskaper borde belönas, inte bara de som är snabba. (och de som är sociala måste väl iofs lära sig jobba också, men xD)

Poängen är att har man 8 högssystemet, belönar man bara de snabba. Man säger alltså att det är bra att va snabb, oavsett om man är slarvig, stressar, osv. Det säger kvantitet framför kvalitet. Och har sjukhuset lagt pengar på att anställa oss, över den ordinarie tiden, så behöver de väl både och? För de tjänar ju inget på att behöva anställa nya ungdomar nästa år för att journalerna är felgjorda.

Visst, sen finns det folk som jobbar både snabbt och nogrannt. Jag säger inte emot det. Men det jag säger är att systemet var dåligt och orättvist. Och jag hade faktiskt tänkt ta upp det med arbetsledaren imorn eller på torsdag om det inte hade ändrats.





MEN; idag fick jag upprättelse. ;) Arbetsledaren frågade mig om jag ville gå tidigare, eftersom att jag inte hade tagit ut min rast. Jag ba "men jag har inte gjort 8 högar". Han ba "nä, men du jobbar så nogrannt att det blir som 8 högar".


HAH! :D Ärligt är härligt, och jag fick gå tidigare än flera andra. ;) (de hade ju tagit ut sin rast)
Egentligen brydde jag mig väl inte så mkt om att gå en kvart tidigare, utan det jag brydde mig om var att han inte var kall som sten trots allt. ;) Att han såg att det fanns andra kvalitéer man kan ha än att jobba snabbt. Och att jag slapp påpeka det för honom. Det gjorde mig glad. :D



/ Algot

Kommentarer
Postat av: katja

Alltså jag anser att det är väl jättebra att ha ett bonussystem. Gör man något bra så får man ngt för det. Alla måste ju inte klara 8högar och man får ju själv välja om man vill jobba för att klara det och då väga fördelarna med nackdelarna, är den extra ansträngningen värd en kvarts rast.



I nogrannare vs snabbare så tycker jag att det är upp till arbetsledaren att värdera vad han håller högst. Om jag skulle vara arbetsledare så ser jag ju en funktion med att saker är nogrannt gjort och att endast premiera snabbhet kan leda till att kvaliten sänks. Men jag tycker arbetsledaren får göra den bedömningen.



:)

2010-09-24 @ 21:53:25
URL: http://katjalundqvist.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0